Referentie van het Stedelijk Dalton Lyceum

In oktober 2013 interviewden we Jan Vlot, locatiedirecteur van het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht. Jan is gecertificeerd assessor sinds januari 2013.

Jan Vlot
Stedelijk Dalton Lyceum
5

Het werken met de Competentie Thermometer wordt als objectief ervaren. De leraren herkennen zich ook in de mindere scores, vinden dat er correct wordt geformuleerd en dat er bruikbare ontwikkeltips worden beschreven. De training was uitermate effectief. Na de veertiendaagse oefenperiode konden we gelijk aan de slag. Ik zou geen directe verbeterpunten kunnen noemen om de training beter te laten verlopen. Toen wij de training volgden, was er nog niet zo veel ervaring in het voortgezet onderwijs. Dat is inmiddels veranderd.

Hoe heb je met ons kennisgemaakt?

"Eén van de docenten had van de Competentie Thermometer gehoord en heeft een verzoek ingediend om aan een assessment te mogen deelnemen. Dit verzoek hebben we gehonoreerd. We waren erg tevreden met wat het assessment opleverde."

Wat was je motivatie om er mee te gaan werken?

"Wij wilden graag een goed beoordelings- en begeleidingsinstrument invoeren. Eén van de uitgangspunten hierbij was dat het instrument niet al te arbeidsintensief zou zijn, maar tegelijkertijd wel veel bruikbare informatie zou opleveren. Daarom hebben wij (één van de teamleiders en ik) besloten om de training te volgen. De prijs was voor ons geen reden om af te haken, uiteraard komt de inzet van eigen arbeid door de assessor hier nog bij. Het is erg prettig om op maat te kunnen werken."

Welke doelen streeft het Lyceum na met de applicatie?

"In eerste instantie is de assessmentrapportage bedoeld om verbeterpunten te verkrijgen waar je docenten mee kennis kunt laten maken. Een veranderplan is het logisch gevolg van je constateringen als assessor. We zetten de Competentie Thermometer nu vooral specifiek in, bijvoorbeeld als het niet lekker loopt of als docenten zelf twijfelen over wat zij wel of niet goed doen. Zelfbevestiging speelt hierbij dus ook een rol. Het is belangrijk om onzekerheden boven tafel te krijgen, want onzekerheid van de docent vertaalt zich in niet wenselijk gedrag in een klassensituatie."

Hoe zijn je ervaringen tot dusver?

"Het werken met de Competentie Thermometer wordt als objectief ervaren. De leraren herkennen zich ook in de mindere scores, vinden dat er correct wordt geformuleerd en dat er bruikbare ontwikkeltips worden beschreven."

Wat vond je van de tweedaagse certificeringstraining?

"De training was uitermate effectief. Na de veertiendaagse oefenperiode konden we gelijk aan de slag. Soms moesten we nog even met de supportafdeling bellen. Ik zou geen directe verbeterpunten kunnen noemen om de training beter te laten verlopen. Toen wij de training volgden, was er nog niet zo veel ervaring in het voortgezet onderwijs. Dat is inmiddels veranderd."

Zijn er nog andere dingen die je graag wilt delen?

"Ik zou het goed vinden om op enig moment een terugkomdag te organiseren uitsluitend met assessoren uit het voortgezet onderwijs. Het uitwisselen van ervaringen met collega’s lijkt me erg nuttig. Ik ben benieuwd hoe anderen de Competentie Thermometer inzetten. Op termijn zouden wij wellicht de externe licentie willen verkrijgen zodat we ook collega-scholen bij ons in de regio van dienst kunnen zijn. De applicatie biedt veel mogelijkheden, we zijn van plan om dat via diverse overlegorganen bekend te maken. We kunnen bijvoorbeeld via samenwerkingsverbanden diensten uitwisselen."